Med en webshop har du mulighed for med enormt lave startomkostninger at sælge varer online.
Men det store spørgsmål er også at sælge. For hvordan får du folk ind på din side og hvordan får dem til at lægge i kurv og køre Dankortet igennem (at konvertere?)
Ud fra 3 forskellige shops og sider får du her 3 tips til ting, du her med det samme kan (overveje) at indføre på din egen shop. Hvis du er i tvivl, så sæt det op, for du kan altid droppe det senere og dine penge vil aldrig være tabt. Du er jo blevet klogere.
Brug bloggere på Facebook
Selvom vi fortsat er bag Sverige findes der enormt mange danske bloggere, du kan nå ud til ved hjælp af Facebook. De er samlet i gruppe som ”Danske Bloggere (13-25)”, du kan finde ed hjælp af Facebooks søgeværktøj.
I disse grupper har du mulighed for at skrive, du gerne vil sende dine varer ud til de bloggere, der gerne vil skrive om dem.
Vær lidt selektiv og vælg de blogs, der i forvejen har fx besøgende, et stærkt domæne ud fra værktøjer som Ahrefs eller Majestic eller som i øvrigt passer godt til din målgruppe.
Aftalen er ofte, at du sender din vare gratis mod at bloggeren skriver et indlæg og eventuelt også henviser til din shop. Hvis ikke du sælger dyre armbåndsure er det billig markedsføring, da det blot koster dig prisen på en enkelt indkøbt vare.
En af de danske e-købmænd der gør dette godt er Søren Skriver. Han sælger lamper med Bekko.dk. Flere bloggere har allerede skrevet pæne indlæg om den blot få måneder gamle shop, der derved har fået mere omtale end mange åregamle danske shops har.
Tilbyd Viabill
Ikke alle dine kunder kan betale her og nu, selvom de gerne vil.
Her kan du få lidt flere kunder igennem forretningen ved at tilbyde muligheden for at betale med Viabill.
Viabill er et ”plugin” til din shop, der tilbyder brugeren at betale 14 eller 30 dage senere. Dette koster et mindre kreditgebyr, hvilket varetages og tjenes af Viabill selv.
Du får i din shop dine penge lidt senere, men indkrævelsesprocessen er til gengæld håndteret af Viabill. Du appellerer til en lidt større målgruppe ved at lade dem, der først får børnepenge og løn om et par uger, købe her og nu.
Se Viabill i aktion på parfumeshoppen Duftladen.dk. Klaus Egebjerg fra shoppen har til denne artikel bekræftet det hæver antallet af konverteringer.
Ulempen er, at du får nogle, der ellers ville betale nu, til at skyde det i 14 dage. For din likviditet er det en mindre udfordring, men din samlede bundlinje er større.
Opsæt remarketing
Som det tredje bør du sørge for at opsætte remarketing på din shop.
Med remarketing annoncerer du på AdWords Display-netværket eller ved hjælp af Facebook-annoncer til dem, der allerede har været inde på din side. Det er fx de personer du en gang har betalt for med AdWords, du rammer senere til en væsentligt lavere CPM-pris på fx Facebook.
Som noget nyt har du med remarketing mulighed for at visse annoncer for flere produkter i en ”slider” direkte i Facebooks flow. Remarketing for mange danske webshops er en kilde til nogle af de billigste konverteringer overhovedet.
Du kan læse mere om remarketing og hvordan det kan hjælpe dig til billigere konverteringer på Leadsonline.dk – en blog omhandlende online leadgenerering.
Med remarketing får du mere ud af det budget, du i forvejen bruger på annoncering – ved lige at bruge de sidste 10 % oveni. Få eventuelt hjælp af en professionel til at opsætte remarketing. Der er billige konverteringer at hente og remarketing skal blot sættes op ordentligt til at starte med – så kører bussen.
Skriv et svar