Hvis du nogensinde har set en kollega eller god ven gå i gulvet med stress, så har du måske en fornemmelse af, hvor hårdt det kan ramme. Her taler vi ikke om den småstressede følelse i en travl hverdag, men den stress der fejer benene væk under dig og kan tage flere år at komme sig fra. Den stress starter i det små og vokser sig gradvist større, indtil den bryder dig ned. Derfor er det vigtigt, at du tager fat i god tid, så du forebygger din stress mest effektivt.
Her får du tre gode råde til at forebygge stress
Sådan forebygger du stress
- råd: Prioritér dine arbejdsopgaver
- råd: Lav en to-do liste
- råd: Øv dig i at sige nej
Lige nu kører online magasinet Alt om ledelse et tema, hvor fokus er på stress. Der er mange spændende råd og værktøjer til at forebygge stress. 3 af de gode råd er samlet i denne artikel, hvor du lærer at forebygge stress ved at prioritere dine arbejdsopgaver, lave en klassisk to-do liste og øve dig i at sige nej. Det er simple, men hamrende effektive, råd, der bare virker.
[1. råd] Prioritér dine arbejdsopgaver
Stress kommer snigende, når vi mister overblikket. Hvis du bliver god til at prioritere dine arbejdsopgaver, så har du et overblik, der giver dig en indre ro.
En hurtig måde at prioritere sine opgaver på er ved at dele dem ind i fire kategorier:
- Småopgaver, der kan løses på under 10 minutter
- Store opgaver, der haster
- Store opgaver, der ikke haster
- Opgaver der kan uddelegeres
Nu skriver du så alle de opgaver, der skal løses, ned på papir. Skriv opgaven i bydeform (skriv, ring, køb osv.) og lav et realistisk tidsestimat på opgaven.
Når du har en hel bunke af papirlapper, så begynder du at inddele i de fire kategorier. Når du har delt alle arbejdsopgaver ind i kategorier, så kan du finde kalenderen frem og begynde at planlægge. Start med at løse alle småopgaverne. De fylder typisk meget mere end nødvendigt i din bevidsthed. Alle opgaver, der kan uddelegeres, skal uddelegeres.
[2. råd] Lav en to-do liste
Når du ved, hvad der skal laves hver dag, så er det super smart at lave en to-do liste for de enkelte dage. Hver gang du streger et punkt over, så er du et skridt tættere på dit mål. Og det fungerer simpelthen som jetbenzin (okay, det hedder rent faktisk dopamin) for din motivation. Samtidig så udrydder du de irrationelle stressfølelser, fordi du hele tiden føler, at du rent faktisk laver noget.
Hvis du altid kommer til at putte for meget på din to-do liste, så har du for det første den udfordring, at den bliver enormt demotiverende for dig. For det andet: Du når ikke, hvad du havde planlagt! En god øvelse er at bruge tidsestimaterne fra dine prioriterede papirlapper og så plotte dem ind i din kalender. Så kan du se, hvornår dagen er fuldt booket. Hvis du stadig ikke når det, som du skal, så er det tid til at revurdere dine estimater. For så sætter du for kort tid af til opgaven (for du smøler selvfølgelig ikke tiden væk på Facebook, vel?)
[3. råd] Øv dig i at sige ‘nej’
Det lyder måske let, men noget af det sværeste for mange mennesker er at sige nej. Vi vil så gerne hjælpe, og hvis en kollega lige siger: “Du er jo så god til det…”, så er det nærmest umuligt at sige nej. Og selvom du har bestemt dig for at sige nej allerede, så er det jo ikke sikkert, at du har lyst. For hvad vil kollegaen ikke sige.
Her får du en hemmelighed: I 9 ud af 10 tilfælde vil alle mennesker acceptere din forklaring og acceptere dit nej.
Endnu flere råd til at forebygge stress
Hvis du vil have flere værktøjer til at håndtere, forebygge og hjælpe andre gennem stress, så har onlinemagasinet altomledelse.dk et fantastisk tema om stress, hvor du kan finde masser af gratis tips og tricks til at undgå stress i dit arbejdsliv – find det her.
Skriv et svar