Hvad er SEO
SEO står for Search Engine Optimization, eller oversat til Dansk: Søgemaskineoptimering.
SEO handler kort fortalt om at optimere sin hjemmeside og derved opnå højere placeringer i søgeresultaterne. Google har i forvejen en del retningslinjer som kan være gode at følge for at hjælpe søgemaskinen med at forstå hvad det er den pågældende side omhandler, og hvilket søgeord den kan rangere højt på. Dette gøres igennem ting som Meta data og ved korrekt udformning af indholdet på siden. Samtidig er der andre mere tekniske ting Google ønsker man gør brug af for at opnå de ønskede resultater. Såsom indsendelse af Sitemaps og brugen af strukturerede data på siden.
Udover at optimere siden til Google, så handler SEO primært om at optimere sin side til brugeren. En af de første ting man skal undersøge er load tiden. Altså hvor hurtigt en side indlæses for brugeren. En load tid på 5 sekunder fremfor 2 kan betyde et stort frafald af de besøgende, da det simpelthen er for lang tid dem at vente i en tid hvor vi forventer alt kommer til os øjeblikkeligt når vi klikker. Og når brugerne falder fra uden at læse dit indhold vil Google antage at dit indhold ganske enkelt ikke er godt nok, og derved rykke den længere ned i søgeresultaterne.
Googles primære mål vil nemlig altid være at præsentere brugerne for det bedst mulige resultat for et given søgeord, og lige netop derfor at SEO noget man gør for brugerne. Dernæst skal det være klart og tydeligt for brugeren hvad det er de finder ved at klikke sig ind på netop jeres side. Dette kan gøres ved at anvende søgeordet i titlen og beskrivelsen på Google, så det fremgår tydeligt at her finde de netop det de søger.
Når brugeren ankommer til siden er det vigtig at der er indhold nok. Brugeren er sjældent på jagt efter noget der kan besvares med en sætning eller 2. Derfor skal der udformes tekst der giver dem det de søger, og gerne tilføjet billeder eller video. Alt der kan være med til at gøre den pågældende side interessant for brugeren. Målet er at få brugerne til at tilbringe så lang tid som mulig på siden og gerne klikke rundt og besøge andre dele af hjemmesiden. Alt dette er med til at Google kan se at jeres side må interessant og tilbyder værdi for brugerne. Og interessante sider med høj værdi = Højere placering!
Næste skridt når man arbejder med SEO er at få opbygget links til sin hjemmeside. I Googles verden er et link til din hjemmeside det samme som en anbefaling. Og jo fleres anbefalinger, jo bedre må siden jo være. Det er dog vigtigt at forstå at linkbuilding i sig selv ikke gør noget, hvis man ikke allerede har styr på optimeringen af sin egen side. Se det med Google’s øjne: Hvorfor skulle så mange sider “anbefale” din hjemmeside, når jeg kan se alle brugerne falder fra i samme sekund de kommer derind? SEO er helhedsorienteret og ikke et element kan stå alene.
Hvorfor et SEO samarbejde?
Som du kan læse her så er der ikke noget magisk over SEO. Der er ikke noget med at manipulere med søgeresultater eller andre lyssky metoder. Det er ganske enkelt bare at forstå hvad det er brugeren er på jagt efter når de søger efter et givent søgeord, og så give dem det. Men selvom det er simpelt, så kan det samtidig også være utrolig besværligt og ikke mindst tidskrævende.
SEO kræver nemlig løbende opmærksomhed, vedvarende analyse af brugerens adfærd, linkbuilding og tilretning af sider. Derfor er det oftes en stor fordel for en virksomhed at få en SEO aftale med et bureau. Et samarbejde om SEO giver jer først og fremmest tid og overskud til at fokusere på andre, mere vigtige dele af jeres forretning. Det giver jer oftes også langt bedre resultater da et online marketing bureau ligger inde med mange års erfaring indenfor SEO, og derved kan optimere siden langt mere effektivt.
Kasper Friis skriver
Tak for det godt indlæg.
En anden årsag til at vælge et bureau er også, at det typisk har et større linknetværk, hvorfor du hurtigere og nemmere kan få fat i en række links til dit website.
Det arbejder vi fx med på https://webenable.dk