Flere og flere danskere køber varer ind i udlandet – det være sig fodboldstøvler, køkkenmaskiner og meget mere.
Fordelen er, at du ofte kan spare mellem 10 og 20 % af varens pris ved at handle ind i fx Tyskland eller England. Forklaringen er ikke at danske butikker er grådige, men at omkostningerne ved at drive forretning i Danmark slet og ret er højere end i andre dele af Europa. Det er både vores høje skattetryk, vores høje momstryk og Europas højeste lønninger, der er med til at fordyre vores varer.
Men betyder det så, at du ukritisk kan købe alle dine varer på udlandet?
Ikke just.
Returret og klager
En af fordelene ved at købe ind på dansk er, at du er underlagt danske regler. Du har dine 14 dages returret, du har 2 års reklamationsret hvor bevisbyrden ligger ved butikken de første 6 måneder og mange andre regler.
De regler er du ikke beskyttet af, når du køber ind i udlandet, da det er sælgers lands regler, der er gældende for købet. Jesper Hvejsel fra Made4men.dk, hvor der sælges bl.a. skægtrimmere, boxershorts og andet grej til mænd fortæller at det også er med til at holde kunder til:
”Dansk service er dyrt, men det er også bedre service og for forbrugeren bedre regler end du finder i udlandet”.
Jesper fortsætter:
”Vi ved, at mange af vores kunder bliver ved os frem for at købe et par procent billigere i udlandet fordi at de har mulighed for at ringe til en dansker, hvis der er problemer, og sende tilbage, hvis varen ikke virker”.
Køber du ind i udlandet og går varen i stykker har du naturligvis fortsat mulighed for at sende varen tilbage. Det er blot med risiko for, at det bliver dyrt, da du skal betale for fragten af varen. Har du købt fx et fjernsyn er det pludseligt en ganske anseelig del af fjernsynets kostpris, du skal bruge på at fragte det tilbage igen.
Læs politikken i webshoppen
Ofte ses det hvordan den vare du ønsker at købe alene kan købes i udlandet. Så er danske regler ligegyldige og du er tvunget over til fx Holland eller England.
Sker det bør du tage dig tid til at læse returregler og lignende for den webshop, du køber ind ved.
Det behøver du som overordnet regel ikke, når du køber ind i Danmark. Her er reglerne sat fornuftigt sammen og alle danske butikker underlever dem. Men køber du ind uden for Danmark (og Skandinavien i det hele taget) kan der være store lokale forskelle. Brug derfor ti minutter på at se hvordan du står, hvis det skulle komme til en faktisk klagesag med dig og dit produkt.
Forbrugerombudsmanden
Har du købt et produkt i Danmark, sendt det tilbage og vil butikken ikke betale dig denne penge er der en tvist. Hvert år er der mange hundrede, hvis ikke tusinde, tvister mellem danskere og butikker.
Du har som forbruger mulighed for at indsende din klage til Forbrugerombudsmanden.
Det er langt fra sikkert at din klage bliver taget op – faktisk er det mere sandsynligt, at den ender i en af de store bunker over klager, der simpelthen ikke bliver behandlet. Det er dog som pressionsmiddel et udmærket trin at foretage som forbruger overfor den butik, der ikke ønsker at hjælpe dig videre med din vare og situationen.
Det er gratis at klage til forbrugerombudsmanden.
Er et næste skridt nødvendigt bør du kigge på en advokat. Vær dog opmærksom på, at en advokat koster mange tusinde kroner i timen og at det derfor ikke nødvendigvis er en god idé, hvis det omtvistede beløb er småt. Er det tilfældet kan du overveje at ringe til en gratis retshjælp – se en oversigt her.
Skriv et svar