Vi kender alle sammen sommer- og vinterdæk. Det er dog langt fra alle som kender begrebet helårsdæk.
Navnet helårsdæk er en smule misvisende da helårsdækket ikke nødvendigvis er optimalt at køre med hele året. Helårsdækket er nemlig en blanding af et vinterdæk og et sommerdæk, og er derfor en mellemvej mellem disse to dæktyper, hvilket resulterer i at helårsdækket ikke rigtig er optimalt til hverken sommer- eller vinterkørsel, men derimod ligger gennemsnitligt på samtlige parametre.
På den måde er helårsdæk et fint alternativ såfremt at vintrene ikke bliver super kolde. Kraftigt vinterføre er helårsdækkene nemlig langt fra optimale til.
Det som gør at dækket ligger midt imellem et vinter- og sommerdæk egenskabsmæssigt, er primært dækkets hårdhed. Dækket er således fremstillet til ikke at være lige så hårdt som et sommerdæk, hvilket giver ulemper i de varme grader, samtidig med ikke at være lige så blødt som et vinterdæk, hvilket naturligvis giver ulemper i de meget kolde grader.
For eksempel har gummiets blødhed den effekt at det lettere bliver slidt i sommervarmen. Dette forkorter ikke blot dækkets levetid, men nedsætter faktisk også bilens køre- og bremseevne.
Kører du omvendt med helårsdæk i vintertiden vil du derimod få forringet dit vejgreb, da helårsdækket ikke er specialdesignet til at kunne bibeholde dette. Undersøgelser fra FDM viser faktisk at helårsdæk har 7 % dårligere vejgreb end vinterdæk i vinterføre. 7 % lyder ikke af meget, men det kan i visse situationer være forskellen mellem om du kører galt eller om du kan få rettet op på bilen.
Risikoen for at køre galt og skade både dig selv og andre, skal derfor overvejes grundigt før du vælger at køre med helårsdæk i vinterføre.
Som man kan regne ud giver det selvfølgeligt sig selv at helårsdæk så er godt at køre med når temperaturene ligger nogenlunde jævnt mellem 5-10 grader, således at hverken sommer- eller vinterdæk virkelig batter ved den givne temperatur. Dog vil det ikke skade at køre med helårsdæk når temperaturen ligger lidt over/lidt under de 5-10 grader. Dog er helårsdæk bedre end vinter- og sommerdæk inden for dette temperaturinterval.
Selv om helårsdækket er en kombination af både sommer- og vinterdækket, har helårsdækket sjovt nok det famøse M&S tegn, hvilket vil sige at det rent kategorisk bliver defineret som et vinterdæk. Man skal derfor være meget opmærksom på at samtlige dæk på bilen herhjemme skal monteres med M&S godkendte dæk, såfremt at ét af de andre dæk er M&S dæk.
Ud over dette, lever helårsdækket ikke op til kravet om at være et godkendt vinterdæk i alle lande, netop grundet dets tvivlsomme vejgreb i vinterføre. I Sverige er helårsdækket for eksempel ikke kategoriseret som et vinterdæk. Du skal derfor være meget opmærksom på landenes lovgivning omkring helårsdæk når du kører i udlandet med helårsdæk, da lovovertrædelse vil medføre bødestraf.
Hvem egner helårsdæk sig til?
Det kan umiddelbart være svært at se hvordan helårsdæk kan være bedre end vinter- eller sommerdæk, men vinterdæk er faktisk et fint valg for visse bilister.
Er man en af dem som ikke synes det er værd at skulle skifte dæk to gange om året, samtidig med at du ikke har kørselsbehov som sætter høje krav til dine dæk, er helårsdæk et fint alternativ.
Hvis du ikke kører forfærdeligt mange kilometer, samtidig med at du ikke er afhængig af at skulle køre i de kolde vintertider fungerer helårsdækket egentlig fint.
Det er dog kun få måneder af året hvor temperaturen ligger jævnt på de 5-10 grader hvor helårsdæk fungerer bedst, men når det er sagt kan helårsdæk sagtens anvendes når temperaturen er 10-15 grader uden at det vil være nogen stor ulempe fra sommerdæk.
Man kan således udlede at helårsdæk passer til typen som ikke gider at skifte mellem flere hjul årligt, samtidig med at du ikke skal køre i ’ekstreme’ temperature kan helårsdæk gøre tricket for dig.
Helårsdæk og teknologiudvikling går ikke hånd i hånd
Vælger du at anskaffe dig helårsdæk, er der dog noget du skal være klar over, hvilket er at teknologiudviklingen i denne dæktype er i meget dårlig forfatning.
Her bliver i øjeblikket forsket omfattende i hvordan man kan forbedre både sommer- og vinterdæk, hvorfor man kan se frem til en rivende udvikling på dette område. Lige pt. ser det dog ikke ud til at helårsdæk kan tage del af denne teknologiudvikling. Man kan derfor godt forestille sig at helårsdæk vil ende med at uddø, da de ikke vil kunne følge med sommer- og vinterdæks teknologiudvikling.
Fremtiden kan naturligvis ikke spås, men intet tyder i øjeblikket på at helårsdæk kommer til at være et fænomen som kommer til at vokse.
Det skal dog siges at du kan spare penge ved at køre med helårsdæk da du i så fald vil være fri for at investere i både vinter- og sommerdæk.
Skriv et svar