Prisen på bilforsikringer er blandt de mindst gennemskuelige på almindelige forbrugerydelser. Det er det som er baggrunden for de mange hjemmesider som udbyder sammenligning af forsikringspriser og tilbyder at man som forbruger kan indhente 3 uforpligtende tilbud på en forsikring.
De fleste forsikringsselskaber starter altid med en meget høj udgangspris hvis man ønsker en bilforsikring, og så kan den falde i takt med at man har flere års skadesfri kørsel. Tilsvarende gælder der oftest en hovedregel om at jo flere forsikringer man samler hos det enkelte selskab jo lavere pris har den enkelte forsikring. Der er altså penge at spare ved at tegne sil bilforsikring samme sted som man har sine andre forsikringer.
Samtidig har der dog bredt sig en ny tendens, som ganske givet er båret af den store konkurrence på bilmarkedet. Det drejer sig om at man flere steder kan få tilbudt en bilforsikring til noget der minder om den allerlaveste sats for elitebilister, hvor man tegner forsikringen i forbindelse med et bilkøb. På den måde kan bilsælgeren være med til delvist at finansiere forsikringen, men har samtidig fordel af at den lavere forsikringspræmie vil gøre det mere attraktivt at købe en bil hos ham.
Der kan dog være nogle ulemper ved at tage imod det ellers virkelig gode tilbud på en billig forsikring, som man allers ikke kunne have fået gennem sit eget forsikringsselskab. For det første kan det selskab som nu står for din forsikring ikke vurdere dig som kunde på baggrund af hele dit forsikringsbehov, men ser dig alene som en nytilkommen kunde uden det store potentiale. Det eget normal forsikringsselskab vil nok være mere tilbøjelig til at lægge en helhedsvurdering ned over sagen, hvis der opstår en tvist om hvorvidt noget er dækket af forsikringen.
Det var tilfældet for min nabo, som havde købt en ny BMW M4 TwinPower Turbo. En super lækker og meget dyr bil, som han fik forsikret gennem et særligt tilbud, da det var hans første danske bilforsikring og derfor ikke havde status som elitebilist hos sit eget forsikringsselskab. Det gav ham en god rabat i forbindelse med bilkøbet at tegne forsikringen samtidig, og samlet set var det billigere selv med den rabat hans normale forsikringsselskab ville give for at samle flere forsikringer hos dem.
Det endte dog med at blive en smådyr affære, da det kom til stykket.
En nat hvor bilen var parkeret på en stor parkeringsplads foran hans arbejde, kom der en betydelig skade på den ene forskærm, og den ene forlygte blev smadret.Det første han gjorde vat at kontakte forsikringen for at få lavet en aftale om dækning af skaderne før han sende bilen på værksted.
Her startede så sagen som indtil videre har trukket ud i nærmeste et år. Min nabo fik i første omgang at vide, at skaden måtte være kommet udefra ved at nogen havde kørt ind i den, og at der ikke var bevis for at det ikke var selvforskyldt at skærmen var blevet beskadiget. Det endte med et par meget lange telefonsamtaler, som blot resulterede i at der var endnu mere tvivl om hvis ansvar det var at der var en skade på bilen.
Nu er min nabo af den pragmatiske type, som ikke blot lader sig affeje med hvad den første og bedste telefonpasser bilder ham på ærmet, så han har holdt stædigt fast i at reparationen skal betales af forsikringsselskabet. Samtidig har han dog allerede fået løst de mest presserende problemer så han kan køre rundt i sin elskede bil mens sagen behandles. På AutoDele24.com fandt han en original forlygte, som han selv kunne skifte ud, da der ikke var ødelagt andet end selve lampen, og ikke var problemer med fatningen.
Skærmen har han ligeledes fået bøjet til, så man stort set ikke ser at den i virkeligheden er stort set ødelagt, i hvert fald så længe man ser det fra den rigtige vinkel. I praksis kan han altså køre rundt som før, indtil der kommer afklaring på hvordan regningen for en endelig reparation skal fordeles.
Skriv et svar