Da jeg var barn, og skulle ud og købe ny cykel – gik vi altid til den lokale cykelhandler. Han havde 10 cykler som som kunne passer mig. Min far og mor afgjorde hurtigt at de 5 var for dyre – så det bragte mig ned på at vælge mellem 5 stk. Bum bum bum det tog ikke så vildt langt tid at vælge den det skulle være – vi købte den og gik hjem igen. Ikke noget med at spørge til prisen mm eller sammenligne priser andre steder – for dette var STEDET man købte sin børnecykel.
Men idag er det HELT ANDERLEDES!
Internettet har øget udbuddet af cykler HELT VILDT.
Hos en af de store webshops, Legehjulet.dk, udtaler direktør Martin Olsen, at vi KUN har set starten på hvor stort det her internet handel kan blive. Her oplever man en stigende interesse fra kunder som ønsker det STORE udvalg kombineret med de lavere priser fordi den typiske webshop har langt lavere driftsomkostninger end en lille cykelhandler. Martin Olsen, har en stort lager liggende i Rask Mølle – hvis eneste rolle er at huse varer som kommer massivt hertil fra hele Europa. Dagligt ankommer flere lastbiler med varer på paller – og ud i den anden ende drøner Postdanmark og GLS afsted ud til glade kunder overalt i landet.
Børnecykler er idag ikke bare blå til drenge og lyserøde til piger. NEJ. Vi ser film og licensdrevne placeringer på cyklerne. Vi ser sportscykler som FC Barcelona og Manchester United cykler. Kunderne vil have mere og mere. Og kravene er tydelige.
- Det skal være LET at handle.
- Det skal kunne foregå fra sofaen.
- Det skal gå hurtigt
- Det skal være “billigt” og GODT
Oftest skal man jo bare kende et skridtmål på barnet og så bestemme den helt rigtige cykel – og 35 sekunder senere er den bestilt og på vej til levering i garagen.
Hvad får man på nettet?
Når man handler cykel online, får man det store udvalg. Man får den billige pris. Mange gange kan man ringe og få hjælp til korrekt valg. Men det er klart man får ikke den service som cykelhandleren kan give en. At samle cyklen. Smøre kæden osv. Den del må man selv klare. Men omvendt er producenterne også yderst opmærksomme på den ændrede distributionskanal som er skiftet fra den fysiske butik – og over til online e-commerce, har givet. Derfor bygger de børnecykler som er lettet at samle. Ofte er det blot styr, sadel og pedaler der skal sættes på. Og er det lidt større cykler en påsætning af gear.
Fragt frem og tilbage fra kunden er super let.
Hvad der for forbrugeren virker som en ganske uoverkommelig procedure er selve fragten. Hvad nu hvis cyklen er for lille, for stor, ikke falder i barnet smag osv. Hvordan får vi den nu sendt tilbage og koster det ikke en halv arm. Her udtaler Martin Olsen:
Fragt er en rutine for de fleste webshops. Vi (Legehjulet.dk) sender dagligt vildt mange pakker afsted – og bytter gerne rundt. Man kontakter os blot for en returlabel og så koster fragten tilbage evt med ombytning vores normale fragt. Du får altså del i den fragtaftale vi har i forvejen – så de priser du tænker du skal give hvis du selv henvender dig på posthuset er mange gange højere end det vi kan tilbyde. Det er jo blot en del af den service vi tilbyder.
Centralisering på vej
Med den nuværende fart der er på internethandlen kunne man sagtens forestille sig der om et par år er sket en endnu voldsommere centralisering af produkter og udbydere. De webshops som har plads og mulighed for lagerføring – vil stille og roligt stjæle marked fra de andre aktører. Det sker, fordi kræver kunderne HURTIG levering. Det nytter ikke det store at love man levere indenfor 7 dage. NEJ, vi vil have tingene NU. Derfor fravælges de aktører som har længere leveringstid. Her kan det være en god ide at tjekke trustpilot for det enkelte firma. Hvad siger andre kunder om hastigheden hvormed varen er leveret? Er der lutter 5 stjerner – så kan den ikke være hel gal.
Skriv et svar