Når du er på udkig efter en brugt elcykel er det vigtigt at tage en prøvetur, før man forpligter sig til at købe, da mange fejl ved det elektriske system kun kan påvises på den måde. Hvis en sælger ikke vil lade dig tage en prøvetur mod at holde et sikkerhedsbeløb, er det bedst at gå sin vej og prøve andre steder. Hvis en elektrisk cykel tilbydes uden oplader eller nøgler, er den næsten helt sikkert stjålet, så gå igen din vej. Det er altid en god ide at bede om at se en sælgers oprindelige dokumentation, hvis de købte elcyklen som ny, da dette kan bekræfte alderen af både cykel og batteri, og også sikre, at de har adkomst til ejerskab af cyklen. Der er to dele til enhver inspektion af en brugt elektrisk cykel, cyklen og det elektriske system, som behandles her i den rækkefølge.
Cykeldele: Start med det visuelle udseende for at få et indtryk af, hvor godt cyklen er blevet passet, og tjek for eventuelle synlige skader. Med kædetræk inspicerer du så tandhjulene for bøjning af tænderne, og skiverne mellem tænderne bør have symmetriske sider. Synligt slid her kan betyde, at det vil være nødvendigt at udskifte kæden og alle kædehjul tidligt. Med tandremstræk skal du se efter, om kanten er flosset, hvilket indikerer forskydning. På elcykler, hvor motoren er i midten lider motoriske e-cykler transmissionen langt mere slid end normalt på grund af at skulle klare både cyklisten og motorydelsen, så vær særligt omhyggelig med at inspicere kæden og tandhjulene. Flyt på hjulene, drej hver enkelt i fremadgående retning for at tjekke for friløb og fælg-korrekthed, tjek visuelt egerne for eventuelle brud. Rok hjulene fra side til side for at tjekke for slidte kuglelejer.
Hvis cyklen har fælgbremser, skal du tjekke bremseklodserne for slid. Siderne bør have en central tynd rille, der ligner en sort linje, som er en slidindikator. Hvis denne linje mangler helt eller delvis, skal fælgbremserne øjeblikkelig fornys, hvilket vil sige en komplet genopbygning af hjulene, inklusive nye eger. Hvis den har skivebremser, skal du visuelt tjekke skiverne for korrekthed, skade eller ridser på bremsefladen. Rullebremser behøver ikke at tjekkes ud over en prøvetur. Slid på bremseklodser og -flader er ikke så vigtigt, da udskiftning er en rutinemæssig og billig sag. Det samme kan være tilfældet for slidte dæk – disse forbrugsdele udgør kun en vigtig overvejelse, hvis de i kombination med andre problemer udgør store forestående omkostninger.
Hold forbremsen på og rok cyklen frem og tilbage for at tjekke for løshed i forgaflen. Sommetider kan dette bortjusteres, men ofte er dette ikke tilfældet, og det kan endda være et tegn på mere alvorlige stelskader. Vrik en krankearm ind og ud for at tjekke for løshed i krankboksen, og drej så pedalerne for at tjekke for friløb og ingen grus. Tjek tilstanden af bremse- og alle andre kabler, og at Bowdenkablerne bevæger sig frit.
Når du er sikker på, at alt er godt, skal du prøvekøre cyklen, idet du prøver alle gear, bremser og styringen for at fastslå, at alt virker gnidningsløst, som det skal. Hvis cyklen er udstyret med lys, så tjek, om den pågældende type lys virker, som den skal, nogle har også et bremselys bagpå, til når de standser.
Elcyklens elektriske systemer: De forseglede midt-drev motoriske enheder med lukkede styringsenheder på styret, som bruges af flere fabrikanter, behøver ikke at tjekkes statisk, de skal bare tjekkes under prøvekørslen. Andre motorer som hjulnavs-motorer behøver meget mere grundig gennemgang.
På navmotorer med spindel-center kabelindføringer, skal dette område tjekkes for flosser eller skade af nogen art, da dette er et hyppigt problem. For alle andre kabelgennemføringer eller aftagelige forbindelser, skal man også tjekke for god stand. Tjek alle elektriske kabelføringer og eventuelle inline forbindelser for tilstand og sikkerhed, herunder ved alle indgange. Disse kan omfatte kontrolkasser, drosselventiler, pedelec omskiftere, bremseudskæringsafbrydere, drejningsmoment sensorer, batteri målere.
Tjek så visuelt batteriet for skader eller tydelige tegn på, at det har været lukket op. Hvis det er den type, der er monteret på en platform, skal du tjekke kontakterne på platformen og batteriet for brænding og grubetæring. Selv om alternative batterier kan anvendes, foretrækker de fleste ejere de korrekt monterede erstatningsbatterier, så tjek, om man kan få dem, hvis dette er vigtigt for dig. Du må ikke tage sælgerens ord for det, så tjek det for dig selv, da elcykler ofte går ud af produktion uden garanti for løbende batteri tilgængelighed.
Fortsæt derefter med prøveturen. Foruden at tjekke alle de detaljerede cykelfunktioner, der er opført i slutningen af afsnittet om cykeldele, er det vigtigt grundigt at tjekke alle elcykel funktioner. På pedelec og drejningsmoment registrerende elcykler skal du tjekke for problemfri drift af strømforsyningen, når du træder i pedalerne efter at have stået stille. Tjek hvert skift i strømforsyningsmodus for at sikre dig, at der er en påviselig ændring i strømniveau mellem hver. Hvis man med skiftet regenererende modi, skal hver enkelt af dem også tjekkes for øget pedalkraft modstand efterhånden som generationen øges. Hvis cyklen er udstyret med gashåndtaget, skal du tjekke dennes funktion, når du kører, og på elcykler, hvor man kan skifte mellem pedelec og gashåndtag, skal du tjekke overgangen for at sikre dig, at begge funktioner virker. Hvis cyklen er monteret med bremseudskæringer, så tjek, at disse skærer motoreffekten, når de bruger bremsegrebet.
Hvis det overhovedet er muligt, så prøv elcyklen op ad en stejl bakke ved hjælp af det højeste effekt-modus, der er til rådighed, og hjælpe så lidt til med pedalerne som muligt. Dette er for at udsætte batteriet for den størst mulige belastning. Hvis strømmen afbrydes delvist oppe ad skråningen, betyder det sandsynligvis, at batteriet skal udskiftes, eller vil skulle det inden længe, selvom det til tider kan være på grund af forbindelsesproblemer. Den meget høje pris på de fleste elcykel batterier vil i høj grad reducere værdien af en brugt elcykel, hvis den har brug for et nyt. Hvis det ikke er muligt at teste cyklen på en stejl bakke, så prøv bare elcyklen ved den højest mulige ydelse så hårdt som det kan lade sig gøre for den pågældende type strøm kontrol.
Du må ikke gå ud fra, at et problem med en elcykel kan repareres billigt. Nogle motorer er forseglede enheder, der koster over 5000 kr. at erstatte, og selv med andre fejl, er der ikke mange cykelbutikker, der har den praktiske viden til at reparere dem. Som en generel regel er det bedst ikke at købe en elcykel, der har et problem med elcykel komponenterne, og der er masser af gode, fuldt ud virkende brugte el-cykler på markedet på ethvert givet tidspunkt. Den meget høje pris på de fleste batterier, og den kendsgerning, at batteriets liv er meget kortere end cyklens, betyder, at det er bedst at vurdere cykel- og batteriværdier separat for at bedømme, om en pris er fair. Hvis det derfor overhovedet er muligt, så prøv at fastslå batteriets alder og hvor brugt det er. Billigere lithium-batterier kan antages at vare omkring to år, men nogle af de langt dyrere batterier fra de bedst kendte fabrikanter kan have tre eller fire års levetid, afhængigt af hyppigheden af brug og opladning. Ved hjælp af hvad du kan finde ud af om batteriets resterende levetid, kan du vurdere elcyklens sande værdi.
Skriv et svar