Der er ikke langt til sommerferien og barnets første år i skolen er snart slut. De har haft en masse timer med dansk, matematik, bevægelse, natur og teknik med mere. Hvad skal de små så kunne nu efter dette første år?
Tænk nu hvis de ikke har lært at læse eller tælle til 1000 inden skoleåret er omme…. Det er her at man bare skal tage det helt roligt.
Børn lærer i forskelligt tempo, på forskellige måder og interesserer sig for forskellige ting. Det tager selvfølgelig længere tid, at lære at læse hvis man ikke synes det er spændende det med bogstaver. I forhold til den første skoledag, er jeres barn kommet en lang vej. På nuværende tidspunkt vil det være forskellige områder børnene interesserer sig for i klassen.
Måske synes dit barn at matematik er det mest interessante, der nogensinde er opfundet. Det vigtigste er, at I kan se jeres barn er glad for at gå i skole og gennemgår en udvikling både fagligt og socialt. Men hvornår skal et barn så kunne læse og lave plusstykker? Der er nogle der knækker læsekoden i børnehaveklassen og så er der nogen der gør det i 1. Klasse, begge dele er helt fint. Som tommelfingerregel, kan man sige at de fleste har lært at læse inden juleferien i 1.klasse. Indtil da, kan det altså være meget forskelligt, hvornår barnet knækker læsekoden.
Stimulering af barnet er yderst vigtigt
Det er dog stadig en god ide at stimulere barnet med højtlæsning, sang og opmærksomhed på bogstavernes lyde og udseende. Hvis barnet kun lige er begyndt at øve bogstavernes lyde, kan i øve hvad ting starter med. Eksempelvis ved maden, her er en tomat, kan du høre hvad tomat starter med. Husk at overgøre lydene, så de bliver tydelige for barnet. Er barnet nu øvet i bogstavernes lyde, kan det være en god øvelse at lave små ord som is, mus, ko abe osv. Øv det med børnestavning, hvor det er barnets måde at stave på der er den rigtige.
I kan også prøve at lægge mærke til de forskellige skilte i går forbi og øve bogstaverne på skiltet. PÅ biblioteket findes der også en masse gode bøger til skolestart, som kan hjælpe med at stimulere dit barns sprogevner. Det er altid en god ide, at læse højt for og sammen med dit barn. På denne måde får barnet både hørt og set bogstaverne og får på denne måde et bedre kendskab til læsning.
I forhold til matematik er børnene også på forskellige niveauer. Dette handler igen meget om interesse og lysten til at øve sig. Igen, tag det helt roligt, barnet skal nok lære matematik, her indlæres også i forskellige tempi. Men, også her er der store fordele ved at øve i dagligdagen. Dette gælder de små regnestykker med tallene indenfor ti, som kan gøres med de dagligdags ting man omgiver sig med; frugt, penge, legetøj eller andet. Spil er også rigtig godt til at øve sig på. Spil gerne med to terninger, så barnet skal regne summen ud. Spil kort hvor man bliver bevidst om værdierne høj og lav. Tal også om dagens tal, f.eks 9.1.2015. Hvor mange 1 taller er der i, hvad giver tallet hvis man lægger det sammen.
Husk også at følge med i, hvad der undervises i ovre i klassen. Spørg læreren om der er noget særligt i kan øve jer på. Undtagelsen til alt det ovenstående kan være, hvis du oplever at dit barn slet ikke fanger nogle af bogstavernes lyde, eller ikke er med på hvad tallenes betydning har. Er du i tvivl om dette, kontakt børnehaveklasselederen og spørg ind til hvordan dit barn klarer sig.
Skriv et svar