Autentisk markedsføring, et begreb om vi ikke tidligere har været så vant til at høre om i Danmark, men måske er det på vej, for autentisk markedsføring kan nemlig have en super positiv effekt, det er selveste Lars Larsen fra JYSK et fremragende eksempel på.
Vi har også set indehaverne fra BIVA Møbler stå frem på TV og fortælle os at ”Vi ses i BIVA”, simpel markedsføring, men ganske effektiv og både JYSK og BIVA fik virkelig gjort opmærksom på sig selv med meget enkle, simple og nærmest forfærdelige reklamer, for selve reklamerne virkede nærmest discount agtige, men det var måske ikke helt så tilfældigt? Næppe, for både JYSK og BIVA sælger prisfornuftige produkter, og derfor vil en discountagtig reklame naturligvis passe bedre til både JYSK og BIVA frem for milliondyre tv-reklamer eller traditionel online markedsføring.
Men er det så autentisk markedsføring når Lars Larsen tordner frem på skærmen og lover et godt tilbud til dig? Ja, det vil langt de fleste forbrugere mene, for det er den generelle holdning at Lars Larsen virkelig gerne vil give dig et godt tilbud. Lars Larsen er købmand med stort K, og selvom han elsker en god handel, så er han også klar over at han lever at kunderne, og kunderne kommer kun i hans butikker hvis der er gode tilbud og gode produkter at hente, og derfor er det reel snak og decideret autentisk markedsføring som Lars Larsen leverer når han tordner frem på skærmen, hvilket han jo efterhånden har gjort i mere end 25 år.
Samtidig virker han utrolig fornuftig, bruger ikke unødvendige penge og betaler ikke selv overpris for noget som helst. Den holdning og filosofi kan forbrugerne godt lide, og derfor har Lars Larsen gennem årene opbygget et image, et image hvor forbrugerne godt kan lide ham og hans måde at være på. At han så samtidig lover forbrugeren gode tilbud hjælper naturligvis.
Er autentisk markedsføring egnet for alle virksomheder?
Kan enhver virksomheds ejer så stille sig op foran et kamera og levere autentisk markedsføring? Det oplagte svar er nej. Det kræver en speciel personlig, ydmyghed og karisma at vinde forbrugerne på denne måde. Derfor ser vi da heller ikke direktører og ledere fra store nationale og multinationale virksomheder stille sig op på landsdækkende tv, og reklamere for deres produkter.
Der er dog undtagelser, for der er personligheder som formår det, og bruger deres personlighed og karisma i markedsføringen af deres virksomhed og produkter, og dermed kan vi tale om autentisk markedsføring.
Eksempler på personligheder som nærmest har tegnet virksomheden ud af til kan vi især nævne Steve Jobs fra Apple. Steve Jobs var ikke bare manden bag nogle af de største succeser nogensinde, han var også om nogen manden som solgte hele ideen og Apple branded til hele verden. Når Steve Jobs talte, så lyttede forbrugerne, og sagde han at iPhone blev stort og banebrydende, ja så vat det sådan det blev, og manden fik jo efterfølgende ret, naturligvis vil mange mene.
En anden stor personlighed som udøver autentisk markedsføring er selveste sir Richard Branson. Manden bag hele Virgin koncernen er om nogen virksomhedens ansigt ud af til. Han har altid formået at bruge medierne, og det er han meget dygtig til, og via medierne har han formået at brede kendskabet til koncernens mange produkter, og derfor er han i dag en af verdens mest respekterede erhvervsfolk og samtidig meget velhavende.
Kan vi forvente mere autentisk markedsføring i fremtiden? Ja, det er bestemt meget oplagt, men det kommer meget an på hvilken person der leder virksomheden eller ejer virksomheden. Er personen dygtig til medierne, og kan vedkommende lide at optræde i medierne, så er der alle muligheder for at få optimalt udbytte af denne form for markedsføring. Men det kræver at vedkommende formår at ramme forbrugerne med sin personlighed og karisma, ellers vil det aldrig lykkes. Det kræver bestemt at vedkommende fremstår som værende ægte, original og ærlig.
En god idé er, at få professionel hjælp på området, hvor f.eks iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw bl.a. udbyder et foredrag specifikt om autentisk markedsføring – i øvrigt som den eneste i landet pt.
Hvis det virker instrueret og planlagt, så vil det givetvis have en negativ effekt på forbrugerne, og derfor er det nogle bestemte personligheder som lykkes med autentisk markedsføring. De laver ikke om på sig selv, blot fordi de skal tale til medierne og dermed forbrugerne. Lars Larsen ligger ikke skjul på at han er købmand, Richard Branson gør og siger hvad der passer ham og fremstår dermed meget årlig, og Steve Jobs, ja han var altid sig selv, mødte op til lanceringer af nye produkter iklædt hans elskede jeans og rullekravetrøje, og det ændrede han aldrig på, og dermed blev hans optræden ægte og forbrugerne elskede ham.
Ingen tvivl om at autentisk markedsføring er guld værd for en virksomhed, hvis blot personen er skabt til det, og mon ikke at vi kommer til at opleve mere autentisk markedsføring i fremtiden, det er i hvert fald muligheder for dygtige ledere og direktører på dette område.
Skriv et svar