Content marketing er en overordnet betegnelse for marketingsaktiviteter og formater, der involverer produktion og deling af indhold for at tiltrække og engagere klart definerede og anerkendte nuværende og potentielle målgrupper med henblik på at skabe rentable kunderelationer. Udgangspunktet for content marketing er, at det er attraktivt at levere indhold til kunder, fordi de genererer mere interesse, loyalitet og salg end traditionel reklame.
Content marketing kan desuden bedre fastholde interessen, og dermed skabe en højere loyalitet over for varemærker. Ideen om at skabe og dele indhold er anerkendelsen af at det er en mere effektiv måde at influere beslutningstagere på. Indholdet kan være eksisterende materiale, der bliver stillet til rådighed i et nyt format. Alternativt kan det være indhold, der er særligt produceret til formålet, og som kan deles på særligt udvalgte medier, eller på alle kanaler.
Eksempler på content marketing
Eksempler på content marketing produkter er kundemagasiner, trykte eller online nyhedsbreve, digitalt indhold, websteder eller microsites, hvidbøger (Whitepapers), webcasts, webinars, podcasts, video-portaler eller serier, in-person roadshows, rundbordskonferencer, interaktive online begivenheder og ikke mindst søgemaskineoptimerede minisites.
Formålet med denne information er at informere bestemte målgrupper og kundeemner om relevant indhold, der nogle gange gange kan indeholde virksomhedens produkter og være en del af marketingplanen. Motivationen bag content marketing er troen på, at uddannelse og oplevelser til kunden resulterer i varemærkets anerkendelse.
Hvorfor Content Marketing og hvem bruger det?
Marketingfolk kan bruge content marketingindhold som et middel til at nå en bred vifte af forretningsmæssige mål. Disse kan omfatte: ledelse, leadgenerering, øget direkte salg, storytelling og forbedre kundefastholdelse. Udtrykket “indholdsleverandør” bliver brugt til at beskrive en ny race af marketingmedarbejdere, der skaber, optimerer og distribuerer de forskellige typer af indhold, der kræves for at engagere kunder på de sociale medier, baseret på data fra specialiserede analyseværktøjer.
Mange er i mere eller mindre grad blevet mættet af traditionel marketing. Så snart man hører noget, der nærmer sig salg – uanset om det er via bannere, reklamer, offline, online, på Twitter og Facebook – har man tendens til at fjerne sig mentalt eller fysisk. Markedsføring skal være værdiskabende og give mening. Det skal tage form af noget, som målgruppen kan tage med sig og bruge i det daglige liv. Content Marketing tilbyder relevante oplysninger, som gives til en specifik målgruppe, helt uden at motivation til at købe noget. Til gengæld får god Content Marketing folk til at stoppe op, tænke og måske i sidste ende opføre sig anderledes.
Men hvorfor er det så vigtigt for din virksomhed at lave Content Marketing? Det er fordi, du kan gøre en forskel, og dermed brande din virksomhed, generere leads, konverteringer og fastholde dine kunder. Når du skaber unikt indhold, får du en højere rangering i de organiske søgninger på Google– og så begynder det hele at blive meget mere interessant, fordi du netop er i gang med at lave SEO. Når du deler Content på nettet såsom på en blog eller på sociale medier, skaber du stier tilbage til dit website og dermed trafik. Tænk på det på denne måde: Hvordan træffer du selv en kvalificeret beslutning om et køb, du skal foretage? Forbrugere i dag søger i stigende grad værdifuld information på internettet, der kan hjælpe dem med at træffe en købsbeslutning. Dette betyder, at hvis du ikke bidrager med værdifuldt information, må dine potentielle kunder gå et andet sted for at få det. Det kan medføre, at de formentligt vil ende ud med at handle med den virksomhed, som giver dem, det de søger.
Kom i gang med Content Marketing
Hvis du vil i gang med content marketing, får du her de 4 vigtigste råd til at komme i gang.
-
Din content strategi skal defineres ud fra virksomhedens målsætninger – vær 110% sikker på hvad virksomhedens vigtigste målsætning er, så det indhold du laver kan understøtte det. Skal I fastholde kunder, skal I have flere nye kunder eller skal I reducere omkostninger? Find ud af det inden noget andet.
-
Kend din målgruppe og sigt indholdet efter deres udfordringer – du fejler, hvis du kun fortæller om din egen virksomhed eller services. Du skal sætte dig i kundens sted og finde ud af hvilke udfordringer målgruppen står med? Hvad prøver de at opnå med dine produkter, hvilke relaterede spørgsmål har de, som du kan besvare? Der er altid udfordringer og uklarheder at tage fat på.
-
”Less is more” når du bygger content strategi – fokuser på nogle få indholdstyper og gør dit bedste. Du kan ikke være fuldt aktiv på samtlige sociale medier på én gang, men du kan udvælge nogle relevante kanaler og fokusere på dem. Og du skal naturligvis fiske der, hvor fiskene er.
-
Start ud med overset indhold, der har meget potentiale – hvis content marketing er et nyt område for din virksomhed, har du brug for nogle lette sejre til at beholde opbakningen og holde fast i content strategien. Udvælg nogle områder, der typisk er overset og som giver muligheder for øget kundedialog.
Skriv et svar