Alt det vi gør, bare fordi vi plejer at gøre det. Det er der et ord for: Kultur. Og når det handler om virksomheder, så får kulturen i disse år mere opmærksomhed end nogensinde før. Men hvorfor taler vi egentlig så meget om virksomhedskultur? Det dykker jeg som erhvervsantropolog (sådan en der studerer virksomhedskultur) ned i her.
Hvad er virksomhedskultur?
Inden vi går videre, skal vi lige have defineret virksomhedskultur, som jeg forstår det. Helt kort kan det siges sådan her:
Virksomhedskulturen er den lim, der binder virksomheden sammen.
Men hvad betyder det så?
En virksomhed er en selvstændig organisme, der består af en masse uskrevne regler, guidelines, ritualer og erfaring. Alt det der populært sagt udgør: “Plejer” i virksomheden. Alt det hvor vi tænker: “Jamen sådan er det bare!“, når nogen spørger os: “hvorfor?“. Det spænder vidt. Lige fra virksomheden, der har et ritual, hvor de får kage hver fredag, til virksomheden, der har en anerkendelseskultur.
Kulturen er den orden, der gør at vi kan navigere i virksomheden. Det er et net, der binder alt dette sammen, så jeg ved, hvad der forventes af mig, når jeg går på arbejde.
Hvorfor er virksomhedskultur blevet så populært?
Det spændende ved kulturen i en virksomhed er, at det ikke er en fast størrelse. Den udvikler sig konstant. Den bliver hele tiden formet og forhandlet af medarbejdere, ledere og folk udefra.
Mange populære ledelsesteoretikere (eksempels Peters & Waterman i deres bog In search of excellence) opererer med et meget fast kulturbegreb. De forstår altså kultur som noget der kan kontrolleres og dikteres af ledelsen i en virksomhed. Men her er jeg som erhvervsantropolog uenig. Det fantastiske ved kultur er netop, at den ikke er statisk, og at ledelsen ikke har monopol over at forme den i virksomheden.
Hvorfor er det fantastisk, spørger du så…
Fordi det betyder, at ledere stadigvæk kan påvirke kulturen i virksomheden og prikke til den, når der er brug for udvikling. Men de er nødt til at gøre det på en måde, hvor de får medarbejderne med. Og det kræver god og stærk forandringsledelse.
Derfor får virksomhedskulturen også mere og mere fokus ude i de danske virksomheder, hvor lederne i disse år får øjnene op for, at hvis de vil brænde igennem med deres strategier, engagere medarbejderne og udvikle virksomheden. Det kræver et intensivt kulturarbejde, der betyder en stigende efterspørgsel på de kompetencer erhvervsantropologerne render rundt med.
Hvis du har et mål, skal du kende dit udgangspunkt
Virksomheder er gode til at sætte mål. Men hvis lederne i de danske virksomheder for alvor vil rykke virksomhedens kultur i en positiv retning, så er det vigtigt, at de kender deres udgangspunkt. Og deres brændende motivation for at ændre kulturen.
Virksomhedskultur er, som vi definerede fra starten, handlinger, idéer og uskrevne regler, der lever i virksomheden. Så hvis du vil skabe forandringer i din virksomhed, så er det her du skal fintune og justere på virksomhedens mikserpult. For kulturændringer er grundlæggende adfærdsændringer.
Men det er vigtigt, at du kender din virksomhedskultur, før du ændrer i den.
Som erhvervsantropolog støder jeg ofte på tilfælde, hvor en forandringsproces centreret omkring virksomhedens kultur er kuldsejlet. Og den typiske årsag er ganske simpel. Lederne tror, at de kan styre virksomhedens kultur og dirigere den i den retning de vil. Ledelsen overvurderer simpelthen deres egne kompetencer og bliver for optimistiske, når det kommer til, hvor meget de selv kan styre forandringerne i kulturen. For det er en ekstrem svær balancegang at få ledelsens ambitioner til at blive til virkelig, når medarbejderne skal påvirkes i den rigtige retning. Og desværre ender det ofte med, at ledelsen tvinger forandringerne igennem.
Jeg tror, at en stor del af disse kuldsejlede forandringsprocesser kunne være undgået, hvis virksomheden havde haft forberedelse i orden og kendte deres virksomhedskultur endnu bedre.
Jeg er, som erhvervsantropolog, ikke bare god til at forstå kulturen i din virksomhed. Jeg gør samtidig meget ud af at kommunikere mine indsamlede data på en måde, hvor alle virksomheder kan være med. På den måde bliver den antropologiske analyse af virksomhedskultur meget mere end bare en kedelig rapport, der samler støv i din skuffe. Det bliver levende workshop materiale, der gør en forskel for medarbejdere og ledere i hele din virksomhed. Hvem jeg er, og hvad jeg kan tilbyde dig, det finder du meget mere om lige her >
Skriv et svar