Overvejer du at starte en netbutik? En opstart af en netbutik kan både være enormt spændende og lærerigt. Måske har du en fysisk butik og vil i gang med at sælge på nettet, eller også kan det være at du er helt ny indenfor salg og drømmer om at skabe en indtægt via online salg.
Ligegyldigt hvor erfaren du er med salg, så er der nogle ting du skal forholde dig til, når du springer ud i salg på nettet.
I denne guide, der kigger vi ikke på de praktiske ting du skal have på plads, som f.eks. leverandøraftaler og varelager, men derimod på de tekniske ting, som du bør overveje i forbindelse med en netbutik.
Valg af shopløsning
Der findes et hav af shopsystemer, både løsninger som man selv hoster på sin server, eller systemer hvor man køber sig adgang til. Der er også både open source løsninger og betalte løsninger.
Som hovedregel, der kommer man nemmest og billigst i gang med open source løsningerne, da der ikke skal bruges tid på at udvikle shoppen. Generelt så betaler man kun for de udviklingstimer, der er i forbindelse med opsætning og fremstilling af design.
En anden fordel ved open source løsningerne, det er at man ikke er gift med din leverandør. Der er mange andre firmaer som kan overtage udviklingen, hvis ens leverandør måske lukker, eller man bliver uenige om tingene.
Hvilket system der er bedst, det afhænger af dine behov. Generelt så vil jeg anbefale dig at vælge en af de gode open source systemer, da du får en billigere løsning, som er mindst lige så god som de betalte løsninger. Desuden får du som sagt den fulde frihed til at vælge leverandør, eller til at ændre kildekoden i din shop.
Husk det responsive design
Flere og flere danskere handler via smartphones eller tablets, derfor bør din netbutik være responsiv, altså hvor den tilpasser udseendet ligegyldigt skærmstørrelsen.
Husk at samle emails
Det er vigtigt at dit system kan samle emails hos kunder og potentielle kunder. Et nyhedsbrev kan være enormt vigtigt for omsætningen i en netbutik. Få et system som kan samle mails op fra de besøgende og når folk handler og indtaster deres oplysninger.
Husk SEO (Søgemaskineoptimering)
Det meste af din trafik i din netbutik bør komme direkte fra søgemaskinerne – så derfor husk at tænk søgemaskineoptimering ind i din løsning.
Betalingssystemet skal på plads
Du skal selvfølgelig kunne tage i mod betalinger på din side. Der er nogle ting du skal have på plads, før du kan tage i mod betalinger via nettet. Det kan være fristende at nøjes med at vælge betaling via Paypal, da det er nemt og hurtigt, men det vil ødelægge din konvertering. Der skal som minimum være Dankort-betaling i en seriøs netbutik. De internationale betalingskort som Mastercard og VISA kort bør du også kunne tage i mod.
Indløsningsaftale
For Dankort betaling, der skal du have en indløsningsaftale med NETS – det kan tage et stykke tid at blive godkendt, så det er vigtigt at du gør det i god tid.
Vil du tage i mod udenlandske kort som Mastercard og Visa, så skal du have en aftale med Teller, eller en af alternativer som f.eks. Swedbank eller Euroline.
Betalingsgateway
For at håndtere betalingerne, så skal du også have en betalingsgateway, som håndterer transaktionen mellem indløseren og kunden. Du kan benytte firmaer som ePay, Quickpay eller DIBS.
Husk forretningsbetingelserne.
En dansk netbutik skal selvfølgelig overholde den danske lovgivning – derfor skal du have de korrekte forretningsbetingelser. Det er også vigtigt at du har dine forretningsbetingelser på plads på din side, før du kan få godkendelse af din indløser.
Hvis du er interesseret i at læse mere om opstart af webshop – så klik her.
Skriv et svar