Der er hver måned mange potentielle kunder der besøger virksomheders hjemmesider uden nogensinde at afgive deres kontaktinformationer.
ProspectFinder er et leadgenereringsværktøj for B2B virksomheder, som automatisk opretter kvalificerede kundeemner fra din hjemmeside, identificerer anonyme besøgende, der viser interesse for din virksomheds produkter og services og giver oplysningerne videre til den rette sælger. På den måde øges værdien af markedsføringsindsatser og samarbejdet mellem salg og marketing, hvilket i sidste ende skaber bedre bundlinie.
Baggrunden – en ny salgsarkitektur
Kundens beslutningsproces har udviklet sig og købsprocessen er nu ifølge Forrester Research (2012) er op til 60 % gennemført allerede inden kunden første gang er i kontakt med en sælger. Forinden har kunden researchet muligheder, priser, konkurrenter og meget mere på internettet og dermed kvalificeret de virksomheder han eller hun ønsker at komme i dialog med. Dermed er virksomheders hjemmesider i stigende grad en integreret strategisk del i virksomheders arbejde med at skabe nye leads og kunder, eller hastigt på vej til at blive det.
Det betyder også at både salg og marketings rolle i organisationen har ændret sig. Marketings rolle rækker nu dybere ned i salgstragten. Det stiller nye krav til både sælgere, som møder mere velforberedte kunder end tidligere og til marketingfolk, hvis ansvar for at generere kvalificerede leads til salg, i et stadigt mere komplekst content marketing marked, er steget markant.
Kun 5 % af de besøgende på en hjemmeside tager kontakt
Ifølge en undersøgelse lavet af Gartner Group i 2008 er det kun 5% af de besøgende på en gennemsnitlig B2B hjemmeside der tager kontakt til virksomheden der har hjemmesiden. Fordelingen af de øvrige besøgende på siden kategoriseres således:
- 29% er irrelevante besøgende
- 33% er eksisterende kunder
- 33% er potentielle nye kunder
Det betyder at 66 % af de besøgende er potentielle salgsmuligheder, hvis man regner mulighederne for op- og krydssalg til eksisterende kunder med, som virksomhederne der har hjemmesiden ikke udnytter.
ProspectFinder skaber automatisk flere kvalificerede leads til salgsafdelingen
ProspectFinder er en ny måde at generere kundeemner til salgsafdelingen baseret på business intelligence. Gennem avanceret IP teknologi identificerer ProspectFinder besøgende virksomheder på en virksomheds hjemmeside og på baggrund af kriterier som virksomhedstype, geografisk placering og branche, defineret af virksomheden selv, kvalificeres potentielle kunder og sendes som leads til de rette salgsansvarlige, enten via definerede lister, som real-time e-mails eller direkte som aktiviteter i virksomhedens CRM system.
ProspectFinder kan dermed give et større udbytte af din hjemmeside, automatisere leadgenereringsprocesser og dermed øge værdien af salg- og marketingsamarbejdet samt forbedre måling og udbytte af kampagner og marketingaktiviteter.
Hvad er forskellen på Google Analytics og ProspectFinder?
Mens Google Analytics har til formål at give indsigt i trafik og konverteringstrends er formålet med ProspectFinder at fokusere på de enkelte besøg og hjælpe med at konvertere konkrete kommercielt interessante besøg til salgsaktiviter. Google Analytics analyserer altså en hjemmeside fra et trafik perspektiv (antal besøg, brugen af hjemmesiden, bounce rate, populært indhold og trafik kilder), mens ProspectFinder analyser en hjemmeside fra et organisatorisk perspektiv (hvilke virksomheder, virksomhedsoplysninger og hvilke produkter eller services de er interesserede i). Målgruppen for Google Analytics er således Marketing mens målgruppen for ProspectFinder er både Salg og Marketing.
ProspectFinder hjælper til en integreret salg-og marketingproces
Med ProspectFinder opstår muligheden for at arbejde struktureret med virksomhedens leadgenereringsproces – fra website til salgsaktivitet.
Fase 1. Web tracking
- Identificering af besøgende
- Virksomhedsinformation
- Geolocation
- Søgeinformation
- Besøgsoplysninger
Fase 2. Kvalificering af leads
- Filtrering & forarbejdning
- Match mod CRM data
- Lead scoring
- Segmentering
Fase 3. Distribuering af leads
- Den rigtige Sælger
- eller salgsteam
- CRM-system
Et par eksempler
Eksempel 1: Fra Google Analytics til salgsaktivitet
Web tracking:
ProspectFinder identificerer de virksomheder, der klikker på dine annoncer og detaljer om den besøgende og den besøgendes adfærd på din hjemmeside spores.
Kvalificering:
Virksomheder og organisationer, der passer din målgruppe er kvalificerede. Din egen scoring af besøgendes adfærd kvalificerer kundeemner.
Distribuering:
Den geografiske placering af de besøgende kan bruges til distribuere leads til den rigtige salgsmedarbejder. Sælgere for forskellige regioner får individuelle lead rapporter via e-mail.
Eksempel 2: Forretning indsigt på tværs og op-salg til eksisterende kunder
Web tracking:
ProspectFinder identificerer de virksomheder, der besøger dit website og detaljer om den besøgende og den besøgendes adfærd spores.
Kvalificering:
Match af de besøgende mod dine CRM eller kundedata, bestemmer kundens status og account manager. Din egen scoring af besøgendes adfærd kvalificerer kundeemner.
Distribuering:
Oplysningerne om account manager bruges til at distribuere leads til den rette sælger via e-mail.
En leadrapport kan oplyse, at kunden har købt produkt A, og nu har vist interesse for produkt B.
Prøv selv effekten med et gratis testforløb
Ønsker du at vide mere om ProspectFinder eller teste det af på din egen virksomheds hjemmeside så læs mere på www.leadsense.dk og få et gratis testforløb.
Skriv et svar