Hvad bliver det næste, når du allerede har fremstillet det bedste? Det må have været det problem, Microsoft stod overfor, da de skulle til at designe en ny controller til Xbox One.
Alle undtagen de mest garvede PlayStation fans ville indrømme, at 360 controlleren er mere ergonomisk, mere lydhør og mere præcis end den stadig ganske udmærkede PS4 Dual Shock 4, og det kan ikke overraske nogen, at den også er blevet den foretrukne controller for de fleste PC brugere. Da Nintendo skulle til at designe Pro controlleren til Wii U, var det Microsofts controller, de blev inspireret af.
Mindre ændringer
Men hvis du ser lidt bedre efter, er der nogle mindre ændringer. Styrepindene har nu en teksturring omkring pad’en, der er med til at holde dine tommelfingre på plads, noget du vil påskønne under lange spillesessioner.
Aftrækkerknapperne og bumpernes form og skråning er en anelse anerledes, så det er lettere at holde hver af dem med din pegefinger og langemand. Det mest kontroversielle er måske, at styrepindene er en anelse letter, skønt vi har fået fortalt, at de er mere præcise og lydhøre.
Det er svært at sige ret meget på baggrund af fem minutters demoudgaver af en håndfuld spil, men Xbox One controlleren skulle ikke miste sin forgængers ry for hastighed og præcision, når det virkeligt gælder.
Den mest velkomne forandring – især for folk, der går op i kampspil – vil være erstatningen af den gamle runde digitale D-pad med et klassisk korsformet design. Dette skulle gøre tingene en lille smule lettere, når man forsøger at skifte våben i et FPS eller skal have hele serier af kunstfærdige kombinationsangreb til at lykkes i Killer Instinct. Der er ingen ekstra bevægelser på den nye D-Pad, hvilket holder det hele fint og lydhørt, og det er en enorm forbedring over det, der altid har været et af 360 controllerens meget få svage punkter.
I mellemtiden er Start og Back knapperne blevet erstattet af to menu-knapper. I øjeblikket, hvor der kun er begrænsede demoer at basere det på, er det svært at sige nøjagtigt, hvad disse gør, der er anderledes end før, men med tiden vil det hele formentlig være langt mere åbenbart.
Hvad med vibrationerne?
Det mest spændende ved Xbox One controlleren er ikke det, der er på ydersiden, men det, der er på indersiden. Ser du, vibrationerne har ikke rigtig ændret sig siden den oprindelige dual-shock controller. Det kan give en fantastisk følelse af feedback, men brugen af det er ikke særlig spidsfindig. Xbox One laver om på dette med deres ”impuls triggere”, med vibrationsmotorer, som nu er bygget lige ind i aftrækkerne for et større udvalg af vibrations effekter.
Nogle af de måder, dette kan bruges, siger sig selv. Demoer ved Microsofts bod på E3-messen, viste eksempler som et hjerte, der banker stille – super fedt for anspændte sniper situationer eller overlevelsesgys – eller en motor, der kommer til live med et brøl. Det kan bruges til at give dig mindre huller i vejen eller en mere visceral rekyle, når du bruger en mini-pistol. Det er en mere fintfølende vibrations effekt.
Dog er det mest fantastiske, at denne vibration også kan være rumlig, med vibrations effekter, der flytter sig fra det venstre greb til det højre eller op fra grebene til aftrækkerne. Det er ikke svært at se, at dette giver et ekstra referencepunkt, når du bliver ramt af en kugle i et FPS skyderi, eller for at få mere af følelsen af, at en bil bliver skubbet fra siderne eller bagfra. Lad os ikke gå helt over gevind – det er ikke den slags teknologi, der revolutionerer spilleverdenen – men det er en vibration, der giver en ekstra dimension, ligsom 5.1 surroundsound.
Skriv et svar