Udviklingen inden for patientskade i Danmark
Det er desværre ikke til at komme udenom, at der i Danmark – som i så mange andre lande – forekommer patientskader i ny og næ. Det er ikke ret mange, hvis man ser på antallet af behandlinger, men det sker altså stadig, og det er selvfølgelig ikke optimalt. Sammenligner man med andre lande, så klarer vi os dog ret godt, men derfor er der jo stadig plads til forbedring.
I bedste fald skal der jo ikke være en eneste skade overhovedet, men det er altså tusindevis hvert år. Selve forløbet kan for mange være en utrolig frustrerende oplevelse, som ikke er en rar ting på nogen måde. Et af de problemer, som bliver større og større er, at der er flere patientskader end nogensinde før og det er selvfølgelig ikke en god udvikling. Det tal skulle jo gerne falde, så der ikke kommer flere og flere skader, men derimod mindre og mindre. De forskellige enheder gør alt hvad de kan, men det er ikke altid nok. For at man nemmere kan forstå det, så kan man først lige forklare hvad en patientskade er.
Hvad er en patientskade?
Det er nemlig ikke bare alle slags skader, som lige pludselig kan være patientskader. Der er nemlig en række krav eller punkter, som skaden skal leve op til, for at der f.eks. kan klages eller fås erstatning for skaden.
Først og fremmest, så skal skaden naturligvis være pådraget i forbindelse med en undersøgelse eller et behandlingsforløb på et hospital eller hos din læge. Du skal altså være en patient mens du får skaden, hvis det skal være en patientskade – deraf navnet.
Et andet krav, som er ret indlysende og næsten giver sig selv er, at skaden skal være værre end den sygdom, du allerede har. Hvis du har brækket armen, så er det altså ikke en patientskade at din arm stadigvæk er brækket, når du kommer ud fra hospitalet, da det er hvad man kan forvente af denne ”sygdom”. Hvis du derimod pådrager dig en anden smerte ud over den brækkede arm eller armens tilstand bliver forværret, så er det en patientskade og du vil være i stand til at klage over skaden samt at få erstatning – altså en form for godtgørelse.
Ud over de 2 ovenstående generelle krav, så er der også en række specifikke krav, som er lidt mere detaljerede. Det er blandt andet, at det er en patientskade, hvis skaden kunne undgås ved at vælge en anderledes behandlingsmetode. Det skal selvfølgelig vurderes af lægefaglige personer. Det samme gælder hvis der f.eks. er svigt på udstyr og apparater. Det er alt sammen ting, som for de fleste nok er ret indlysende, men det er stadig godt at kende disse definitioner helt præcist.
Ventetiden er lang – og den stiger
Udviklingen i patientskader i Danmark har ikke været optimal – langt fra. Sådan er det i hvert fald hvis man ser på tallene. Der er en støt stigning af fejl og ventetiden på de enkelte skader er utrolig lang. I mange tilfælde op til over et år med behandlingen af en sag og derefter erstatning, hvilket er meget lang tid, hvis man er kommet alvorligt til skade under behandlingen. Det er selvfølgelig ikke i orden og antallet af skader er som sådan ikke det vigtigste, da det handler om at behandle de skader der er sket hurtigst muligt. Det er dog primært på grund af det store antal af klager, at man ikke længere kan følge med. Der er tidligere forsøgt at poste mange penge i projektet, i et forsøg på at komme til bunds i de mange klager og få sat ventetiden ned, men det er ikke lykkedes fuldstændig og flere penge har som sådan ikke nogen effekt, i det system de er i nu.
Avanceret behandling giver større risiko for fejl
En af grundende til, at antallet af patientskader stiger er selvfølgelig, at der er flere behandlinger. Antallet af fejl er som regel en bestemt procentdel og hvis det samlede antal behandlinger stiger, ja, så stiger antallet af fejl altså også. Det betyder dog ikke, at vi er dårligere, da vi laver samme andel af fejl som tidligere. En anden grund er, at der er mange nye og avancerede former for behandling, som ofte kræver en lang og meget kompliceret proces med veluddannet personale. Jo sværere det er, at administrere behandlingen, jo større er risikoen også for at man laver fejl. På den måde giver en mere avanceret behandling altså patienten større risiko for fejl.
Dog skal man ikke lade sig skræmme. Det kan godt lyde som en skrækhistorie, men vi har i Danmark et utrolig velfungerende hospitalsvæsen som mange andre lande er misundelige på. Så trods en smule modgang i ny og næ, så kan man stadig sikkert gå til lægen og få behandlet sit problem. Det er meget farligere at lade være.
Skriv et svar